Γ. Χατζιδάκις: Κινδυνεύει να χαθεί το αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι

Sale

Το top7news.gr πωλείται. Για πληροφορίες γράψτε μας στo sales@top7news.gr

Γ. Χατζιδάκις: Κινδυνεύει να χαθεί το αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι

Γ. Χατζιδάκις: Κινδυνεύει να χαθεί το αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι

Σημαντικό νέο η παρουσίαση συναυλίας έργων του Μάνου Χατζιδάκι. Σημαντικότερο επίσης ότι η βραδιά της 30ος Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο είναι sold out (την επιμέλειά της έχει ο Γιώργος Χατζιδάκις συμμετέχουν το Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις υπό τον Λουκά Καρυτινό, τα έγχορδα της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών, τραγουδούν οι Ελεωνόρα Ζουγανέλη και Δήμητρα Σελεμίδου) αλλά κορυφαίο νέο της χθεσινής συνέντευξης Τύπου ήταν η δήλωση του γιού του συνθέτη ότι για την διαφύλαξη και την εκμετάλλευση του αρχείου του Μάνου Χατζιδάκι δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον, είτε δημόσιο είτε ιδιωτικό. Οπως σημείωσε ο Γιώργος Χατζιδάκις όλα αυτά τα χρόνια με όσους υπουργούς Πολιτισμού όλοι έδειξαν ενδιαφέρον αλλά κανείς δεν προχώρησε σε καμία πράξη. Και όπως χαρακτηριστικά σημείωσε το αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι ενδεχομένως να καταλήξει είτε στην Ευρώπη είτε στις ΗΠΑ.


 



Λουκάς Καρυτινός, Μάνος Χατζιδάκις, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Δήμητρα Σεμελίδου



Ελλάς η χώρα των ονείρων - Εργα του συνθέτη παρουσιάζονται στις 30 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο


Η προσέγγιση στο έργο στου Μάνου Χατζιδάκι δεν είναι εύκολη υπόθεση. Πολύ περισσότερο δε όταν αυτό πρέπει να παρουσιαστεί ζωντανά, χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του, σε διαφορετικές κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές συνθήκες. Ο Γιώργος Χατζιδάκις συνεχίζει την συστηματική παρουσίαση το έργου του συνθέτη στο Ηρώδειο στις 30 Σεπτεμβρίου, στην παράσταση «Ελλάς η χώρα των ονείρων και τραγούδια από το θέατρο».

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά το έργο «Ελλάς η χώρα των ονείρων». Η μουσική αυτή γράφτηκε για το γερμανικό ντοκιμαντέρ του Wolfrang Mueller –Sehn (1960-1961) που είχε θέμα την Ελλάδα. Η μηχανή τριγύριζε μέσα στους κάμπους και τα βουνά της ηπειρωτικής Ελλάδας, περνούσε από την Αθήνα και κατέληγε σ’ όλα τα νησάκια που συνθέτουν την οικογένεια του Αιγαίου. Το έργο αυτό περιέχει μουσικούς ελληνικούς αυτοσχεδιασμούς και τραγούδια. Το δεύτερο μέρος της συναυλίας αποτελείται από τέσσερις κύκλους τραγουδιών που γράφτηκαν για το θέατρο αλλά στη συνέχεια αυτονομήθηκαν ως ολοκληρωμένα έργα. Πρόκειται για τα: «Κύκλος με τη κιμωλία», «Παραμύθι Χωρίς όνομα», « Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε», « Οδός Ονείρων».


Τέσσερα κλασικά έργα που έχουν αφήσει το σημάδι τους όχι μόνο στην ελληνική μουσική αλλά κυρίως στον ελληνικό Πολιτισμό. Τέσσερα έργα που το καθένα έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν έναν ενιαίο Χατζιδάκι. Πολιτικό, βαθιά ανθρώπινο και αναρχικό με την έννοια ότι αρνείται κάθε αρχή που θέλει να εγκλωβίσει τον νου, την ψυχή και την λογική. Χωρίς φυσικά να απουσιάζει το όνειρο.


«Ο Κύκλος με την κιμωλία» του Μπρεχτ είναι μια αλληγορία, μια παραβολή για τον πειρασμό της καλοσύνης. Πρόκειται για ένα γοητευτικό λαϊκό παραμύθι, μια τρυφερή ιστορία μητρότητας, που, ταυτόχρονα, αποτελεί και μία σαρκαστική κωμωδία πάνω στη δικαιοσύνη και την εξουσία. Για το «Παραμύθι χωρίς όνομα» όπως έχει σημειώσει ο ίδιος ο συνθέτης γράφτηκε για να κερδίσει 8.000 δρχ. και συνεχίζει: «Πήρα τις τέσσερις χιλιάδες μα τις υπόλοιπες, όσες φορές κι αν πήγα δεν τις έλαβα ποτέ, μια και το θέατρο δεν έβγαλε ούτε τα έξοδά του εκείνη τη χρονιά. Κι έτσι αποφάσισα να τις ξεχάσω και τις ξέχασα. Όμως μαζί ξέχασα και το έργο και την παράσταση και τα τραγούδια που ’χα γράψει. Το ’63 θέλησα να ολοκληρώσω αυτό τον κύκλο κι άρχισα να ενορχηστρώνω και να ηχογραφώ πρώτα το μέρος της ορχήστρας (..). Ίσαμε που ’ρθε ο Οκτώβρης του ’65… Η ιστορία τέλειωσε καλά. Μόνο το ΠΑΡΑΜΥΘΙ έμεινε οριστικά ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ».




Στο «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» ο Μάνος Χατζιδάκις βρίσκει στη ναπολιτάνικη ατμόσφαιρα του έργου, ευκαιρία να καταπιαστεί ακόμα μια φορά με την προσωπική του οπτική πάνω στο τί πραγματικά σημαίνει «λαϊκό τραγούδι». Όπως εξηγεί ο ίδιος: «Σκοπός μου ετούτη τη φορά, και μ’ αφορμή ένα θαυμάσιο έργο, ίσως το πιο θαυμαστό του Pirandello, είναι να φτιάξω πάλι τραγούδια, μα που να πηγαίνουν πιο μπροστά, απ’ ότι μέχρι τώρα έχω φτιάξει... Τώρα αν τα τραγούδια μου αυτά είναι λαϊκά ή όχι, το θέμα χωράει συζήτηση…»

Τέλος στην «Οδό Ονείρων» ο συνθέτης είχε σαν στόχο να παρουσιάσει μια διαφορετική επιθεώρηση που στην εποχή της, όταν δηλαδή παρουσιάστηκε στο κοινό δεν είχε την ανταπόκριση που περίμεναν οι συντελεστές της. Κάτι φυσικά που δεν μειώνει την αξία της. Ισως από τις πλέον τρυφερές στιγμές του έργου, ο πρόλογος του Μάνου Χατζιδάκι: «Γεια σας/Ήρθα για να σας δείξω ο ίδιος την οδό ονείρων/Δεν ξεχωρίζει/Είναι ένας δρόμος σαν όλους τους άλλους δρόμους της Αθήνας / Είναι ας πούμε – ο δρόμος που κατοικούμε / Μικρός, ασήμαντος, λυπημένος, τυραννικός μα κι απέραντα ευγενικός / Έχει πολύ χώμα, πολλά παιδιά / πολλές μητέρες μα και πολύ σιωπή»





Ο κύκλος με την κιμωλία
Σκηνική μουσική για το έργο του Bertold Brecht . Έργο 12 (1956)
Η παράσταση ανέβηκε από το Θέατρο Τέχνης.
Μετάφραση Οδυσσέας Ελύτης.
Σκηνοθεσία Κάρολος Κουν.
Σκηνικά-Κουστούμια Γιώργος Βακαλό.


Παραμύθι χωρίς όνομα
Έργο 15 (1959-1960)
Κύκλος τραγουδιών για το ομώνυμο θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 1959.
Η παράσταση ανέβηκε από το «Νέο Θέατρο» του Βασίλη Διαμαντόπουλου και της Μαρίας Αλκαίου, το έργο είναι βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Πηνελόπης Δέλτα. Οι στίχοι των 8 τραγουδιών είναι του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Σκηνοθεσία Βασίλης Διαμαντόπουλος. Σκηνικά Γιώργος Βακαλό.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε
Έργο 18 (1961-62)
Για Μικρή Ορχήστρα, Χορωδία και δύο γυναικείες φωνές.
Μουσική τραγούδια για το ομώνυμο θεατρικό έργο του Luigi Pirandello.
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις.
Η παράσταση ανέβηκε από το Θέατρο Αθηνών (1961-62).
Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυράτ.
Σκηνογραφία - Κοστούμια: Δημήτρης Μυταράς.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Βούλα Ζουμπουλάκη και ο Δημήτρης Μυράτ.

Οδός Ονείρων
Έργο 20, (1962). Μουσικό έργο που ανέβηκε στο θέατρο Μετροπόλιταν, σε κείμενα Μάνου Χατζιδάκι με την συνεργασία του Αλέξη Σολομού, Μίνου Αργυράκη, και Μανόλη Καστρινού. Σκηνικά - κοστούμια Μίνου Αργυράκη, χορογραφίες Μανόλη Καστρινού. Πρωταγωνιστούσε ο Δημήτρης Χορν. Τα τραγούδια της παράστασης ήταν σε στίχους Νίκου Γκάτσου, Ιάκωβου Καμπανέλλη, Μίνου Αργυράκη, Αλέξη Σολομού και Μάνου Χατζιδάκι

Η Οδός Ονείρων ήταν ένα ιδιότυπο μιούζικαλ. Μια σειρά από νούμερα, τραγούδια, χορευτικά δρώμενα που συνοδεύονταν από τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, καθώς και την προβολή ενός μικρού φιλμ (πρωτοφανές για τα θεατρικά δεδομένα της εποχής) με πρωταγωνιστή τον Μάνο Χατζιδάκι την Ρένα Βλαχοπούλου και τον Μίνω Αργυράκη. Όχι μόνο στην σκηνή, αλλά και γύρω στην πλατεία δέσποζαν τα γεμάτα χιούμορ σκηνικά του Αργυράκη. Το κάθε τι που διαδραματιζόταν αφορούσε στους κατοίκους ενός δρόμου, μιας γειτονιάς.
Πρωτεύοντα ρόλο σ΄ όλη την παράσταση έπαιζε ο φωτογράφος (Δημήτρης Χορν) που εκπλήρωνε τα όνειρα όλων των ηρώων.





Ταυτότητα παράστασης
Τραγουδούν
Ελεωνόρα Ζουγανέλη
Δήμητρα Σελεμίδου
Το « Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις» και την Φιλαρμόνια ορχήστρα Αθηνών διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός
Εχουν εξαντληθεί τα εισιτήρια


Το διαβάσαμε στο: ToVima.gr
22/10/17

Διαβάστε  ακόμη

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ